loveyoumohamed
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
loveyoumohamed

منتـــــــــ العاشق الحزين ـــــــــــديات

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

لا تحزن..فلا أحد معك..... مسرحيه

كاتب الموضوعرسالة
العاشق الحزين
Admin
Admin
العاشق الحزين

ذكر
العمل/الترفيه : طالب فى كليه هندسه
المزاج : الحزن

لا تحزن..فلا أحد معك..... مسرحيه Empty
مُساهمةموضوع: لا تحزن..فلا أحد معك..... مسرحيه   لا تحزن..فلا أحد معك..... مسرحيه I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 03, 2009 3:21 pm

لا تحزن..فلا أحد معك..... مسرحيه Faceless%205x7
الفصل الأول

(صالة مشمسة بضوء الصباح المبكر، في المواجهه نافذة زجاجية كبيرة تحتل أغلب الحائط وتضىء المكان، إلى اليسار مدخل يؤدي لبقية الشقه، إلى اليمين باب يؤدي لخارج الشقه، الصاله فارغة من أي أثاث ما عد طاولة كمبيوتر وكرسي بلاستيكي إلى اليمين، وكرسي أخر أصغر حجما في المنتصف إلى جانبه طاولة بلاستيكية صغيرة عليها أطباق بائتة من ليلة الأمس، إلى يسارها صندوق كرتوني يستخدم ككرسي أحيانا، تتناثر كراكيب متنوعة وخرق وأكياس هنا وهناك، لكن المكان يبدو فسيحا وغير قذر)
يجلس (هو) على المقعد أمام الكمبيوتر مرتيدا شورتا وفانلة داخليه، شعره مهوش وهو يدخن ويشرب فنجان قهوه، يبدو عليه الإجهاد وأنه لم ينم ليلته، يدخل (أنا) مرتدياا ثياب خروج بسيطة، قميص قطني وبنطال جينز، كلا الرجلين عادي المظهر دون أي ميزة خاصة، هما يشبهان بعضيهما ويشبهان ملايين الرجال العاديين بمنتصف العمر

أنا: صباح الخير

هو: صباحه

أنا: مالك؟

هو: مالي؟

أنا: شكلك وحش ع الصبح

هو: عادي

أنا: لأ بجد ....مالك؟

هو: محبط

أنا: من أيه؟

هو: كنت باقرا في المدونات شويه

أنا: وأيه ألي أحبطك بالظبط؟

هو: كلهم تقريبا..خصوصا فانتازيا بتاعتك

أنا: أيه بتاعتي دي؟ ما تحسن ألفاظك

هو: مش أنت طالع بيها السما وطول الوقت بتشكر فيها؟

أنا: صحيح..هي ممتازه فعلا وذكيه ومثقفه وأرائها مستنيره وقويه...مالها فانتازيا؟

هو: كل ده؟ رغم أنها يمينيه التوجه وليبراليه؟

أنا: مش مشكله الخلاف الأيدولوجي لكن فيه نقاط أتفاق

هو: أنت نسيت رأيك ايه في الليبراليه والليبراليين؟

أنا: لأ ما نسيتش...لكن التشدد الأيدولوجي مش مطلوب دائما

هو: ده برضه ما كانش رأيك زمان

أنا: قصدك أيه؟

هو: (بحدة لا تخلو من سخريه) أنت عجزت وضعفت وقبضتك أرتخت

أنا: (بهدوء لا مبالي) أنت طالبه معاك عراك معايا ع الصبح مثلا؟

هوSadمهدئا) لأ أبدا أحنا بنتكلم بس.

أنا: طيب مالها فانتازيا؟ محبطاك ليه؟

هو: قريت التدوينه الأخيره وردودها وردودك وردود الناس والحيوانات كمان... أحبطت ، الموضوع قلب قعدة فقها، قال أبن حنبل، لأ قال أبن حوقل، بس ده الشافعي قال، بس ألي مش شافعي قال برضه...قعدة فقها، كأني في درس فقه في الأزهر.

أنا: (متحيرا) طيب كنت عاوز أيه يعني؟ ما هي دي مرجعيتها..هي مسلمه ومؤمنه..أنت كنت فاكرها نوال السعداوي ولا ايه؟

هو: هي السعداوي مالهاش مرجعيه دينيه؟

أنا: (مترددا) غالبا مالهاش

هوSadمبتسما) يا شيخ..ده أنا كنت فاكرها من أتباع هيكاتي ألهة الساحرات والقمر

أنا: (عصبيا) بطل هزار وأتكلم بجد، أيه أعتراضك على كلام فانتازيا مثلا؟..المرجعيه الدينيه؟

هوSadمنتصرا) أيوه بالظبط ..المرجعيه الدينيه

أنا: أمال أنت عاوز مرجعية مين بالظبط؟

هو: (متحمسا) مرجعية البشر، الناس، مرجعيتنا أحنا..أحنا البشر (بمزيد من الحماسة الخطابيه) هذه مملكة البشر، مملكة السماء ليست هاهنا ، هذه مملكتنا نحن ونحن نديرها ونقنن لها ولو أراد الله أن يقيم مملكته على الرض فليرسل من يديرها أو ليأتي بنفسه ليديرها لنا

أناSadمستفزا) أيه يا عم فيه أيه؟ هو مين ألي ييجي يديرها؟ نبي مثلا؟ طيب ما الناس المؤمنه كتيره والحمد لله وأحنا عندنا كتاب الله والسنه ونقدر نطبق منها

هوSadساخرا) لا يا صاحبي، الموضوع فيه ألتباس كبير، نحن بشر، محدودين ونسبيين ولنا نزعاتنا الخاصة وميولنا الفرديه فكيف يطلب منا أن ننفذ مشيئة الأزلي الأبدي اللامحدود، كيف تتوقع من مادة أن تحمل مسئولية الميتافيزيقا؟ ثم أنت نسيت نقطه مهمه

أنا:أيه يا سيدي؟

هو: الدوله الدينيه سقطت وأنتهت من زمن بعيد ، سقطت بمرجعيتها الهابطة من السماء، والبشر أقاموا الدولة المدنية متعددة الديانات والقيم والتي تنبت مرجعيتها من الأرض، في مجتمع حيث الكل بلا استثناء مسلمين سنه حنابله وأقول الكل بشكل مطلق يمكن حينها أن نستعين براي أبن حنبل ونطبق فقهه، لكن في مجتمعات متعددة الأديان والمراجع القيميه لا يجوز أن يفرض أحد رأي ألهه على بقية الناس.

أنا: (متحيرا) أزاي يعني مش فاهم موضوع راي الهه دي

هوSadبنبرة معلم) في مجتمع يضم أكثر من ديانة ومذهب لا يجوز مثلا ان يقول مسلم أن الله _- ربه- قال كذا وكذا وعليه فهو قانون لأن وقتها لا يمكن مثلا لبوذي يعيش بنفس المجتمع أن يطالب بالتصويت على هذا القانون لأسقاطه، وعلى العكس لو قال هندوسي أن الإله براهمان قال كذا وكذا وأن هذا قانون فلا يمكن للمسلم أن يطالب بالتصويت على هذا القانون لإسقاطه، والحقيقه أنه لا يمكن حل الموضوع لأن كل شخص سيتعصب لألهه وسينتهي الوضع بحرب دينيه غالبا

أناSad قليل الصبر) أيه موضوع ألهه ده؟ هو الله مش رب البشر كلهم ولا ايه؟

هو: (بهدوء) أيوه لكن من وجهة نظر المسلمين فقط، الهندوس لهم رأي أخر، يختلف مع معتقد البوذيين ويتناقض مع ديانة السيخ وهكذا

أنا: لكن يا عزيزي في مجتمع أغلبيته مسلمة أعتقد أنه من الديموقراطيه والعداله أن يطبق شرع المسلمين، مش كده ولا ايه؟

هو: (متأملا) يا سلام، أيه الفهم المقلوب ده؟ هما علموكم الديموقراطيه كده في الحزب يا رفيق ولا ايه؟ المشكله يا عزيزي أن القانون الرباني نهائي ومطلق وصائب مطلقا وعليه لا يمكن تغييره، لكن القانون الوضعي لأ ممكن تخطيئه وتغييره، في حالة القانون الرباني الذي تتبناه الأغلبيه لا امل للأقلية في أن تحشد الأراء يوما ما لتغييره أو ألغائه، لكن في حالة القانون البشري طبعا هناك دائما أمل في إمكانية حشد قدر كاف من الأراء لتغييره أو إبداله أو إلغائه حتى، هي دي الديموقراطيه

أنا: لكن أنت نسيت أن دي أوامر ربنا وأننا يجب أن نتبعها

هو: (ببرود) أيه الضمان؟

أنا: ضمان أيه؟

هو: ضمان أنها فعلا أوامر ربنا؟ حد شافه بيبعتها؟ حد سمعه بيقولها؟ حد عنده نسخه عليها الختم الإلهي من الأوامر دي مثلا، فيه حتى حد متأكد أنه فاهمها صح تماما ودون أي أحتمال للخطأ؟ حتى لو أفترضنا أن النص المقدس صحيح تماما وهي فرضية لا دليل علمي عليها فالديانات ليست نصوص ألهيه فقط بل هي قصص وروايات وإبلاغات وأفعال متواترة، واراء ومواقف، هي شبكه معرفيه ضخمه، فين الدليل أن كل ده في مركزه كلام الرب الإله الخالق الازلي المطلق؟

أنا: (متحفزا)يخرب بيتك أنت نسيت أنه فيه ايات كتير بتثبت صحة النص

هوSadباردا) طيب بذمتك ده منطق؟ أيه الدليل على صحة النص ؟ الجواب الجزء كذا من النص ، يعني الكل يثبت بالجزء؟ طيب ما الجزء ده برضه محتاج دليل على صحته عشان يقدر يبقى دليل على صحة الكل الذي ينتمي إليه

أنا: (محبطا) أنت لسه ملحد؟

هوSadمشمئزا) بلاش التصنيفات المباحثيه دي وحياتك أنا مش واقف في محكمه شرعيه، الميتافيزيقا جزء من الوعي البشري ولا يمكن أخذها ببساطة مؤمن وملحد بتاعتك دي، ولو عايز أنسان كلي الماديه يبقى أعمل برنامج كمبيوتر أحسن

أنا: (نافذا الصبر) طيب أنت عاوز أيه يعني؟ الناس كلها تفقد إيمانها مثلا وتبقى ملحدين؟

هوSadبحسم) لأ طبعا ، أغلب الناس مش مؤهله للفكره ولا تتحملها، الألحاد أو ما تسمونه الإلحاد شىء مخيف، يضعك بمفردك في مواجهة العالم كله، في مواجهة الوجود كله، يمنحك قدرا مخيفا من الحريه والمسئوليه، لا يمكن لكل الناس تحمل التجربه، وأنت شخصيا شهدت أنهيار من خاضوها دون أن يكونوا على قدرها

أناSad سرحان لبرهة بوجه ملتو) نعم أذكر، ولا يمكن أن أنسى.

هو: (يتقدم نحوه ويلمس كتفه بحنو) معلش ، أنا اسف ما كانش قصدي أهيج المواجع عليك

أناSadبهدوء) ولا يهمك، عموما أنا لازم أخرج عشان ألحق المكتب

هوSadمبتسما) ماشي، نبقى نكمل بعدين، مش كده؟

أناSadمتجها نحو الباب): أكيد ، لكن أنت حتعمل أيه لحد ما أرجع؟

هو:غالبا حأنام

أناSadيفتح الباب ويخرج) طيب سلام

هوSadلنفسه تقريبا) سلام، خلي بالك من نفسك

(يدخل للداخل)

ستار

https://loveyoumohamed.yoo7.com

صفحة 1 من اصل 1